1980s
Σποραδικές δημοσιεύσεις γελοιογραφιών (όντας μαθητής Λυκείου) στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία». Strip «Το Ροκάκι» στην εφημερίδα «Η Πρώτη». Συνεργασίες με τα περιοδικά "Cine-7", «Παρά Πέντε» και ως εικονογράφος στο περιοδικό «Σινεμά».
Αναδρομική Έκθεση
Κατά τη διάρκεια μιας καριέρας που μετράει περισσότερα από 35 χρόνια δημιουργικής πορείας, ο δημιουργός comics και γελοιογράφος Σπύρος Δερβενιώτης έχει αφήσει ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στην εγχώρια σκηνή. Από τις σποραδικές δημοσιεύσεις γελοιογραφιών του (όντας μαθητής Λυκείου), μέχρι την πιο πρόσφατη δουλειά του με το comic album, ΠΑΛΙΕΣ ΠΟΥΤΑΝΕΣ, η παρούσα αναδρομική έκθεση καταγράφει αυτή τη συναρπαστική και πολυποίκιλη διαδρομή του καλλιτέχνη, τόσο σε επίπεδο θεματικών, όσο και τεχνοτροπιών.
Επιμέλεια Ψηφιακής Έκθεσης: Σπύρος Δερβενιώτης, Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου
Σποραδικές δημοσιεύσεις γελοιογραφιών (όντας μαθητής Λυκείου) στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία». Strip «Το Ροκάκι» στην εφημερίδα «Η Πρώτη». Συνεργασίες με τα περιοδικά "Cine-7", «Παρά Πέντε» και ως εικονογράφος στο περιοδικό «Σινεμά».
Star Wars - Fan Art.
Indiana Jones - Fan Art.
Τα πρώτα strips και comics.
Πρώτη δημοσίευση γελοιογραφίας σε εφημερίδα, στην «Ελευθεροτυπία».
Οι πρώτες συνεργασίες με το «Παρά Πέντε», το strip «Πέρα από τις Πύλες του Παραδείσου».
Απόσπασμα από το comic «Το Κουρδιστό Πορτοκάλι» για το περιοδικό "Cine-7".
Comics από το περιοδικό "Cine-7".
"Runaway Train" fan art. Τέσσερις διαφορετικές εκδοχές της ίδιας σκηνής, με διαφορετικές τεχνοτροπίες, σε διαφορετικές δεκαετίες.
Αδημοσίευτα αποσπάσματα από το comic «Σκυλίσια Ζωή», για το περιοδικό «Παρά Πέντε».
«Το Ροκάκι», comic strip για την εφημερίδα «Η Πρώτη».
"Noir"- Απόσπασμα από αδημοσίευτο comic, σε σενάριο Δημήτρη Καλαϊτζή.
Συνεργασίες με τις εφημερίδες «Ελλάδα Σήμερα» και Αδέσμευτος» του Κώστα Μήτση. Comics σε σενάρια Δημήτρη Βανέλλη και Δημήτρη Καλαϊτζή, για το περιοδικό «Βαβέλ». Σειρές «Αληθινά Ψέματα» και «Έρρολ ο Αιώνιος Προβολατζής» με κείμενα Δημήτρη Βανέλλη, στο περιοδικό «Σινεμά». Strip «Χμούρφα Κλογκ - Ο Δεινός Λιθοσυκλετιστής», στο περιοδικό "Motosport".
"Noir" - Απόσπασμα από το comic, σε σενάριο Δημήτρη Καλαϊτζή, για το περιοδικό «Βαβέλ».
Armadillo Ltd. ή αλλιώς Σπύρος Δερβενιώτης, Δημήτρης Βανέλης και Δημήτρης Καλαϊτζής, σε μία σειρά σύντομων ιστοριών, που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Βαβέλ».
Κυκλοφορεί από τη Μαμούθ Κόμιξ, το «Φανούρης Άπλας», το πρώτο comic album του Δερβενιώτη, σε σενάριο Δημήτρη Βανέλλη και Δημήτρη Καλαϊτζή, μία σάτιρα των comics περιπέτειας και της -τότε- ελληνικής πραγματικότητας. Ακολούθησαν άλλα τρία albums (1992-1994-1998). Οι τίτλοι των ιστοριών ανά τεύχος ήταν: «Μέρες Εκτελωνισμού», «Μέρες Άγριου Κέτερινγκ», «Μέρες Τυριών και Μοναστηριών» και «Μέρες Ύπνου Εργασίας».
«Χμούρφα Κλογκ - Ο Δεινός Λιθοσυκλετιστής» στο περιοδικό "Motosport".
«Οι Ατσαλένιοι Υπάλληλοι» (αδημοσίευτο)
Μονοσέλιδα comics (το πρώτο σε σενάριο Δημήτρη Βανέλη) - Συμμετοχές στο Α' Πανελλήνιο Φεστιβάλ Κόμικς.
«Παπαράτσι» strip, από το περιοδικό «τελε Θ».
«Λογιστής Μηνάς» (αδημοσίευτο)
Περιοδικό "Powerboat & Rib".
«Αληθινά Ψέματα», ήταν ο τίτλος της στήλης του Σπύρου Δερβενιώτη (εικονογραφήσεις) και του Δημήτρη Βανέλη (κείμενα) στο περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, όπου έμπλεκαν ταινίες περιπέτειας και sci-fi, με αντίστοιχες κοινωνικές.
"Star Wars" fan art, επ' ευκαιρία της δημιουργίας των Special Edition.
«Η Μουσική του Ενός (Είναι ο Θόρυβος του Άλλου)» - Συμμετοχή στην ομαδική έκθεση του 3ου Φεστιβάλ της Βαβέλ «Από τη Σιωπή Στην Έκρηξη».
Strip «Αταίριαστοι» στην εφημερίδα "Metrorama". Καθημερινή γελοιογραφία και strip «Το Ροκάκι» και «Αταίριαστοι» στην εφημερίδα "City Press". Strip «Κομμωτές Χωρίς Σύνορα» στο περιοδικό "Hairstyle". Εικονογραφήσεις στην εφημερίδα "Free Sunday". Καθημερινή γελοιογραφία στο φωτοπρακτορείο Εurokinissi. Συνεργασίες με περιοδικά «Γαλέρα» από την αρχή της κυκλοφορίας του (σειρά Διαρκής Ειρήνη, κ.α.) και «Παρά Πέντε». Σειρές «Μάνα Ρέιβερ» και «Του Κτηνοτρόφου» στο ένθετο «9» της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία».
«Το Κανάλι της Ιστορίας» - Συμμετοχή στην ομαδική έκθεση του 5ου Φεστιβάλ της Βαβέλ «ΧΑ!»
«Μάνα Ρέιβερ» - Εκδόσεις «Ελευθεροτυπία». Ελληνικότατες παθολογίες μιας δυσλειτουργικής οικογένειας, rαωε, τηλεπαράθυρα, και φυσικά γριές, πολλές γριές!
«Οι Αταίριαστοι» - Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα». Άσπονδοι φίλοι, άγνωστοι, κυνικοί και ευαίσθητοι, αφελείς και υποκριτές, υποταγμένοι και «ανεξάρτητοι», ανασφαλείς και υπερφίαλοι, γυναίκες και άντρες σε μπουκιές καθημερινής ερωτικής τρέλας. Απολαύστε αυτές, αυτούς, τα μυστήρια και τη «μαγεία» της σχέσης τους.
«Γαλάζιο σε Μαύρο Φόντο» και «Τοπογραφία του Τρόμου» - Συμμετοχές στην ομαδική έκθεση του 9ου Φεστιβάλ της Βαβέλ "System Terror".
«Γιατί μας Μισούν» - Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα». Μια εξιστόρηση σε γελοιογραφίες στον απόηχο του 9/11 και της εισβολής των Η.Π.Α. στο Ιράκ.
«Διαρκής Ειρήνη» - Οι ιστορίες πρωτοδημοσιεύτηκαν σε συνέχειες στο περιοδικό «Γαλέρα» και αργότερα κυκλοφόρησαν σε album από τις εκδόσεις ΚΨΜ. Οι 12 αυτοτελείς ιστορίες αυτού του τόμου, αντλούν υλικό από την επικαιρότητα της εποχής (η ιστορία με τα σκίτσα του Μωάμεθ, οι κάμερες παρακολούθησης, ο τυχοδιωκτισμός των πολυεθνικών, το ράλι της τιμής του πετρελαίου), και περιστρέφονται γύρω από αυτό και άλλα οξύμωρα.
«Καλού Κακού» - Πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο free press “Blow” και αργότερα κυκλοφόρησε σε album από την εκδοτική Jemma Press. Μια ιστορία για την ηθική, την ευθύνη και την εξουσία, αλλά πάνω (ή κάτω) απ’ όλα για τη μοναξιά που βιώνουν όλα τα όντα, από τα ατελή μέχρι τα Υπέρτατα.
«Ο Φωτογράφος» - Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα». Ή, όπως λέει ο ίδιος ο δημιουργός, «όταν ο Σπύρος Δερβενιώτης συνάντησε τον Αντώνη Βαβαγιάννη και γεννήσαν δίδυμα». Είναι αεροπλάνο; Είναι πουλί; Είναι μισό κιλό φέτα; Φοράει γυαλιά; Είναι ο Μάνος; Όχι! Είναι ο Φωτογράφος! Ο μόνος άνθρωπος στον πλανήτη που μπορεί να τα βάλει με τον μοχθηρό άνθρωπο-χελώνα, να κατατροπώσει τον αδίστακτο φρουτέμπορα και να χορεύει κλακέτες στο ρυθμό του λα κουκαράτσα συγχρόνως!
«Κροκό - Συγκατοικίδια» - Εκδόσεις Τόπος. Tο ημερολόγιο συγκατοίκησης τριών κροκοδείλων που το έσκασαν απ’ τους υπόνομους προς αναζήτηση ελευθερίας και εμπειριών στον κόσμο των ανθρώπων. Ποιος άραγε είναι ο πιο κατάλληλος για να επιβιώσει στην Ελλάδα της Κρίσης.
Καθημερινή γελοιογραφία και strip «Εσχατόγερος», στην εφημερίδα «Ελλάδα Αύριο». Σειρές «Μάνα Ρέιβερ», «Κροκό» και "Fish Eye", στην ιστοσελίδα Socomic. Σειρά «Πουτάνες», στο περιοδικό UNFOLLOW. Strip «Εφημερίδα: Οδηγίες Χρήσεως», στην «Εφημερίδα των Συντακτών».
"Bleeding Hearts"- Σύντομες ιστορίες τρόμου, με την Αλέξια Οθωναίου και τον Σπύρο Δερβενιώτη να εναλλάσσουν ρόλους στο σχέδιο και το σενάριο. Οι ιστορίες πρωτοδημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Γκραν Γκινιόλ», και εν συνέχεια κυκλοφόρησαν σε album από τη Jemma Press.
«Εσχατόγερος» - Το comic strip πρωτοδημοσιεύτηκε στις εφημερίδες «Ελευθεροτυπία» και «Ελλάδα Σήμερα».
«Η Κρίση» - Strip για το περιοδικό «9» της Ελευθεροτυπίας
«Σταθμός» - Περιοδικό «Τέταρτο»
«Πουτάνες». Strip στο περιοδικό "Unfollow" όπου και δημοσιευόταν για τέσσερα χρόνια. Με αφετηρία μια περίοδο στην καρδιά της οικονομικής κρίσης, εκεί που είχε απότομα διακοπεί το «αθηναϊκό όνειρο» ενός εξευγενισμένου Μεταξουργείου, αλλά και παράλληλα το ήθος της εποχής αποτυπωνόταν στην χυδαία ιστορία της διαπόμπευσης των οροθετικών. Από εκεί προκύπτει τόσο ο τίτλος, ο χωροχρόνος που κορυφώνεται η δράση αλλά κι ο κομβικός ρόλος των σεξεργατριών στην πλοκή. Γύρω τους πολιτικοί γόνοι, χίψτερ γραφίστες, γκαλερίστες με σβησμένο παρελθόν και λοιποί παρατρεχάμενοι διαπλέκονται χωρίς αιδώ και (όσο τα πράγματα ζορίζουν) χωρίς προσχήματα…
"Ugh" - Jemma Press. Ένας παλιός, παλιός νέος κόσμος. Ο Δερβενιώτης ξαναγυρνάει στην παλαιολιθική εποχή, με ένα παραμύθι γεμάτο χρώμα.
"Conspiracy Theory". Strip για το «Κομικοδρόμιο» της Ελευθεροτυπίας.
«Εφημερίδα - Οδηγίες Χρήσεως» - Strip στο ένθετο «Καρέ-Καρέ» στην «Εφημερίδα των Συντακτών»
"Fish Eye". Comic strip στην ιστοσελίδα socomic.gr
"Vindivictory" - Comic-ρεπορταζ για τη διεθνή διαδικτυακή πλατφόρμα “Cartoon Movement”, με θέμα της εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015.
"Comicsoap". Ξεκίνησε να δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα socomic.gr και στη συνέχεια εκδόθηκε από τη Jemma Press. «Ξεκίνησα αυτή τη δουλειά περίπου πριν είκοσι χρόνια. Ήμουν και είμαι τρελός με τα comics. Καμία σχέση βέβαια με τους τρελούς που συνάντησα στην πορεία. Αυτές οι ιστορίες είναι τα ημερολόγια μου. Η ζωή μου μέσα στο ComicSoap!»
«O Καθηγητής κι η Νυχτερίδα». Comic strip στην ιστοσελίδα socomic.gr, που στη συνέχεια κυκλοφόρησε ως αυτοέκδοση. Βασισμενο σε πραγματική ιστορία, η συνάντηση ενός «καταδικαζοντος τη βία απ οπου κι αν προέρχεται» καθηγητή, με μια νυχτερίδα που έκανε το λάθος να βρεθεί περαστική από το σπίτι του
"Yesternow" - Εκδόσεις «Χαραμάδα». Λος Άντζελες, 2019. Η Ντετέκτιβ Τζένιφερ Γκάφρεϊ του LAPD ενώνει τις δυνάμεις της με τον ιδιωτικό ντετέκτιβ και φανατικό ταινιών επιστημονικής φαντασίας Ντικ Φιλίπο για να λύσει μια αλυσίδα φόνων. Όλα τα θύματα είναι ηθοποιοί της δεκαετίας του '80. Όλοι δολοφονήθηκαν μόλις ανακοινώθηκε η επιστροφή τους σε σίκουελ των ταινιών που τους έκαναν διάσημους. Όλοι ετοιμάζονταν να δουλέψουν για τον παραγωγό B. B. Eightiz. Η υπόθεση περιπλέκεται όταν μια «νεκρή» ηθοποιός εμφανίζεται ξαφνικά στο γραφείο του Ντικ ολοζώντανη και σε νεαρή ηλικία και ο B. B. Eightiz ανακοινώνει άλλο ένα σίκουελ, αρχίζοντας την αντίστροφη μέτρηση για την επόμενη δολοφονία.
"Shark Nation" - Εκδόσεις «Χαραμάδα». Λος Άντζελες, 2020. Μια φεμινιστική ομάδα απελευθερώνει την Μπίμπι, τη σκλάβα του σεξ που ανήκει στον νεοεκλεγέντα Πρόεδρο των Η.Π.Α., ο οποίος είναι μια διχαστική μασκοφορεμένη ιντερνετική περσόνα γνωστή μόνο ως «ο Καρχαρίας». Έναν χρόνο μετά τα γεγονότα του "Yesternow", η υπόθεση αυτή φέρνει το δίδυμο Φιλίπο και Γκάφρεϊ σε ολομέτωπη αντιπαράθεση, μπλεγμένους σε ένα περίπλοκο πολιτικό παιχνίδι που στήνεται με αφορμή την αρπαγή της Μπίμπι.
"Hasta La Vista Baby" - Εκδόσεις «Χαραμάδα». Sequel του "Shark Nation", με πρωταγωνιστή τον εγωπαθή Στάινερ, ένας απ’ τους χαρακτήρες του "Yesternow", που πιάστηκε να ελκύεται σεξουαλικά απ’ τον ρομποτικό του κλώνο, και όπως αποκαλύπτεται, συνέχισε την ερωτική τους σχέση, μέχρι που τον παράτησε αφού τον άφησε έγκυο.
«Ο Εσχατόγερος - Καραντίνα»
«Παλιές Πουτάνες» - Εκδόσεις «Χαραμάδα». Λέγεται συχνά ότι «η ιστορία γράφεται από τους νικητές». Αν αυτό αληθεύει, εδώ θα βρείτε το "bonus material": όλες τις κομμένες σκηνές που θεωρήθηκε σκόπιμο να μείνουν εκτός της κύριας αφήγησης της ιστορίας της χώρας, που όμως φωτίζουν καλύτερα το πεπρωμένο του έθνους μέσα από την διαχρονική δράση μιας κλειστής κάστας διαπλεκόμενων τυχοδιωκτών που οι μοίρες τους συναντώνται στον Κεραμεικό.
Drag to scroll