O δρόμος για την Επανάσταση

Αν και το 1800 (εκδ. Jemma Press), η σειρά comics του Θανάση Καραμπάλιου αναφέρεται στην περίοδο πριν την Επανάσταση, πρόκειται για μια πολεμική περιπέτεια εποχής, που στηρίζεται σε μια ενδελεχή μελέτη του παρελθόντος, και αποκαλύπτει την καθημερινότητα των ανθρώπων εκείνης της περιόδου, αλλά και τις ζυμώσεις που οδήγησαν στη δημιουργία του ελληνικού κράτους.

1821

To 21 - ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ (εκδ. Ικαρος) του Soloup, μας ξεναγεί στα χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης και της ίδρυσης του Ελληνικoύ Κράτους. Στις σελίδες που ακολουθούν η είδηση για την ελληνική Επανάσταση έχει φτάσει στην Πόλη και η αντίδραση του σουλτάνου είναι τρομερή.

1822

Αν και η θρυλική σειρά ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ (εκδ. Ατλαντίς), ξεκίνησε στην Ελλάδα το 1951 εκδίδοντας μεταφρασμένα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μόλις δύο χρόνια μετά θα κυκλοφορούσαν και οι πρώτες εγχώριες παραγωγές, με θέματα “Από τη Μυθολογία και την Ιστορία της Ελλάδος”. Ενδεικτικό της τεράστιας επιρροής αυτής της σειράς στην ελληνική πραγματικότητα, είναι το γεγονός ότι πορτρέτα αγωνιστών του ’21, που σχεδιάστηκαν στα εξώφυλλα, κοσμούν ακόμη και σήμερα τις τάξεις δημοτικών σχολείων. Για την έκθεσή μας, επιλέξαμε δείγματα από τα τεύχη, Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ (του Βασίλη Ρώτα & του Κώστα Γραμματόπουλου) και η ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ (του Βασίλη Ρώτα & αγνώστου σχεδιαστή).

1831

H ιστορία "Έγκλημα στ' Ανάπλι" του Δημήτρη Καμένου, με χρώμα του Γιώργου Γούση, δημοσιεύτηκε στο πέμπτο τεύχος του ΜΠΛΕ ΚΟΜΗΤΗ (εκδ. Polaris). Είναι βασισμένη στο ομότιτλο αστυνομικό διήγημα του Γιάννη Ράγκου και έχει να κάνει με την εξιχνίαση μιας δολοφονίας που έγινε πολύ κοντά χρονικά σε αυτή του Καποδίστρια.

1848

Είναι η χρονιά κατά την οποία ολοκληρώνεται το Μέγαρο της Δούκισσας της Πλακεντίας, ή αλλιώς, «Βίλα Ιλίσσια», το σημερινό Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Το Μέγαρο αποτέλεσε ιδιωτική κατοικία της Δούκισσας της Πλακεντίας, η οποία διέμεινε σε αυτό τα τελευταία έξι χρόνια της ζωής της. Το τεύχος των ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΩΝ με τίτλο Η ΔΟΥΚΙΣΣΑ ΤΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, διηγείται τη ζωή αυτής της παράξενης, αυταρχικής γυναίκας που αγαπούσε τις τέχνες και την ποίηση, πάνω απ' όλα όμως, τη μοναχοκόρη της, Ελίζα, ο θάνατος της οποίας τη διέλυσε.

1851

Ήταν Οκτώβρης του 1851, όταν ήρθε στη ζωή, ο, ίσως, σημαντικότερος Νεοέλληνας γλύπτης. Στο graphic novel, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ - Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ (εκδ. Πατάκης), οι δημιουργοί του, Δημήτρης Βανέλλης (σενάριο) και Θανάσης Πέτρου (εικονογράφηση) παραδίδουν ένα έργο-φόρο τιμής, σε μια μυθιστορηματική ζωή, που ισορροπούσε τραγικά, ανάμεσα στην τρέλα και τον θρίαμβο.

1901

Το δημιουργικό δίδυμο των Θανάση Πέτρου και Δημήτρη Βαννέλη έχει δημιουργήσει ορισμένες από τις σημαντικότερες μεταφορές έργων της ελληνικής λογοτεχνίας, σε comics. Μία εξ αυτών, και η συλλογή με διηγήματα του Δημοσθένη Βουτυρά, ΠΑΡΑΡΛΑΜΑ (εκδ. Τόπος). Το δισέλιδο που ακολουθεί προέρχεται από την ιστορία Η Επικήρυξη, που πρωτοδημοσιεύτηκε στο 9 #484 και στην οποία μαθαίνουμε για την ιστορία ενός επικηρυγμένου.

1904

Το κλασσικό μυθιστόρημα της Πηνελόπης Δέλτα ΣΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΒΑΛΤΟΥ μεταφέρθηκε σε graphic novel (εκδ. Polaris) από τους Παναγιώτη Πανταζή (εικονογράφηση) και Γιάννη Ράγκο (σενάριο). Περιγράφει την ιστορία αγωνιστών που πολέμησαν στη Μακεδονία όταν αυτή ήταν ακόμα τμήμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

1909

Εμπνευσμένη από την ιστορία των αδελφών Ρέντζου (Ρεντζαίων) οι ΛΗΣΤΕΣ (εκδ. Polaris) των Γιώργου Γούση και Γιάννη Ράγκου αποτυπώνουν το φαινόμενο της ληστοκρατίας που κυριαρχούσε, αλλά και τη ζωή στην Ήπειρο των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα.

1910

Ένα ερωτικό τρίγωνο σε μια γειτονιά της Αθήνας των αρχών του 20ου αιώνα, μια τραγική ιστορία γοτθικών αναφορών, Η ΚΕΡΕΝΙΑ ΚΟΥΚΛΑ του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, μεταφέρθηκε σε graphic novel από την Comicdom Press, με εικονογράφηση του Γιώργου Τσιαμάντα, και προσαρμογή του Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου, αποτυπώνοντας την αισθητική, τα ήθη και την αρχιτεκτονική της εποχής.

1910

Οι OΜΗΡΟΙ ΤΟΥ ΓΚΑΙΡΛΙΤΣ (εκδ. Ίκαρος) αποτελούν την εξιστόρηση ενός μοναδικού ιστορικά συμβάντος στις ιδιαίτερες συνθήκες της Ελλάδας του 1916 και του Εθνικού Διχασμού. Ο Θανάσης Πέτρου μας εξιστορεί αυτή την -όχι και τόσο γνωστή- ιστορία για πως το Δ' Σώμα Στρατού κατέληξε να βρίσκεται σε ένα καθεστώς άτυπης αιχμαλωσίας.

1922

Στο περιθώριο μιας μεγάλης εθνικής καταστροφής, οι ΜΙΚΡΕΣ ΖΩΕΣ (εκδ. Ένατη Διάσταση) του Θεόδωρου Παπαδόπουλου (σενάριο) και Φώτη Παπαστεφάνου (εικονογράφηση) οι δυο δημιουργοί παίρνουν αφορμή από τις διηγήσεις των παπούδων τους και επικεντρώνονται στις μικρές ζωές των ανθρώπων που βίωσαν αυτό που ονομάστηκε "ανταλλαγή των πληθυσμών".

1928

Οι ΛΗΣΤΑΡΧΟΙ (εκδ. Phase Productions) είναι μια σειρά comics που ολοκληρώθηκε σε πέντε τεύχη από τον Βασίλη Χειλά και τον Παναγιώτη Τσαούση, Πραγματεύεται την ζωή και τις πράξεις των λήσταρχων που κυριαρχούσαν στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου και αποτυπώνει με λεπτομέρεια την εποχή τους.

1930

Η αλληγορική σάτιρα του Μ. Καραγάτση μεταφέρθηκε σε graphic novel από τους Θανάση Πέτρου και Δημήτρη Βαννέλη. Η ΜΕΓΑΛΗ ΒΔΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΠΡΕΖΑΚΗ (εκδ. Τόπος) έχει ως αφετηρία της μια Μεγάλη Δευτέρα της δεκαετίας του '30 στο Λιμάνι του Πειραιά, όπου ο ήρωας περιφέρεται παραμιλώντας.

1932

Το ρεμπέτικο είναι σίγουρα πολυ περισσότερα από ένα είδος μουσικής, και εξελίχθηκε σε ένα κοινωνικό φαινόμενο που συνεχίζει να εμπνέει μέχρι σήμερα. Ισως η πιο γνωστή ιστορία γύρω από το ρεμπέτικο είναι αυτή της θρυλικής τετράδας μουσικών που αποτελούνταν από τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Γιώργο Μπάτη, που υπήρξε ο «νονός» του ονόματος της ορχήστρας και τους Μικρασιάτες, Ανέστο Δελιά και Στράτο Παγιουμτζή. Στο ΤΕΤΡΑΣ Η ΞΑΚΟΥΣΤΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ (εκδ. Μικρός Ήρως), o Γιώργος Σκαμπαρδώνης (σενάριο) και ο Δημήτρης Κερασίδης (εικονογράφηση) παρουσιάζουν την θρυλική αυτή ιστορία αλλά και αποτυπώνουν την εικόνα μιας ολόκληρης εποχής

1940

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ (εκδ. Μεταίχμιο) είναι η μεταφορά σε graphic novel του εμβληματικού βιβλίου της ΄Αλκης Ζέη, ενός από τα σημαντικότερα βιβλία της παιδικής/νεανικής λογοτεχνίας. Η Αγγελίκή Δαρλάση (σενάριο) και ο Δημήτρης Μάστωρος (εικονογράφηση) διηγούνται την ιστορία του Μικρού Πέτρου στην Αθήνας της Κατοχής.

1942

Το ΕΝΑ ΓΛΥΚΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ (εκδ. Jemma Press) είναι μια συλλογή ιστοριών με θέμα την Αθήνα της Κατοχής. Όλες οι ιστορίες παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του οργανισμού "12 Οκτωβρίου - Η Αθήνα Ελεύθερη". Μέσα από τις σελιδες που ακολουθούν οι αναγνώστες συνοδεύουν τους πρωταγανωνιστές του Tomek, από το Κολωνάκι στο Κουκάκι, για τη διανομή ενός πακέτου σε μια Αθήνα που βρίσκεται κάτω από το άγρυπνο μάτι της Γκεστάπο.

1950

Ο Καπετάν Νυχτερίδας είναι ο ήρωας μιας τριλογίας βιβλίων του Πέτρου Χριστούλια. Το ΤΡΙΓΥΡΝΩ ΜΕΣ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (εκδ. Jemma Press) είναι το δεύτερο από αυτά, με τον Καπετάν Νυχτερίδα (μία ελληνική, σατυρική εκδοχή του Batman) να περιπλανιέται στην Αθήνα και τον Πειραιά των μέσων του 20ου αιώνα.

1957

Στο δεύτερο τεύχος του URBAN MYSTERIES (εκδ. AddArt) o Δημήτρης Σαββαίδης (σενάριο) και ο Σταύρος Κιουτσιούκης (σχέδιο) παρουσίασαν μια δισέλιδη ιστορία με τίτλο "Ο Καφές μας" που αφορά στη γέννηση του διάσημου φραπέ, στα περιθώρια της ετήσιας ΔΕΘ.

1980

Ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά comics είναι η ΤΣΙΓΓΑΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ του αείμνηστου Γιάννη Καλαϊτζή. Στις σελίδες της αποτυπώνεται όλη η τρέλα της εποχής και παρελαύνουν όλες οι όψεις της νυχτερινής πόλης.

- Με ευχαριστίες στην οικογένεια Γ. Καλαϊτζή για την άδεια ανάρτησης.

1996

Ο Τάσος Αποστολίδης είναι γνωστότερος για τις μεταφορές των Κωμωδιών του Αριστοφάνη. Στο ΧΑΜΕΝΟ ΦΑΣΜΑ με την αείμνηστη Μαρια Ηλέκτρα Ζογλοπίτου δημιουργούν μια ερωτική ιστορία ανάμεσα σε εναν καθηγητή και μια φοιτήτρια, αποτυπώνοντας το κλίμα και τις συνθήκες της εποχής.

Μια συνολική καταγραφή του έργου του Τάσου Αποστολίδη, σας περιμένει στην Αναδρομική Έκθεση που φιλοξενεί το Ψηφιακό Μουσείο Comics.

2000

Το INTRA MUROS είναι μια σειρά του Τάσου Ζαφειριάδη και του Πέτρου Χριστούλια που ισορροπεί μεταξύ της ταπεινής καθημερινότητας και της φαντασίας. Πρωτοδημοσιευτηκε στις σελίδες του 9, ενώ εκδόθηκε ολόκληρο από την Ένατη Διάσταση. Ο πρωταγωνιστής τους ζει και περιφέρεται στη συγχρονη πόλη προσφέροντας συχνά μια διαφορετική οπτική στις πιο οικείες γωνιές της.

2005

ΤΟ ΧΩΡΙΟ του Αποστόλη Ιωάννου είναι ένα γράμμα αγάπης στο χωριό που φιλοξένησε τα παιδικά καλοκαίρια των παιδιών της πόλης. Η αποτύπωση της φύσης με μια αισθητική του παρελθόντος, και των αναμνήσεων της ιδιαίτερης πατρίδας του καθενός, είναι το βασικό θέμα αυτού του graphic novel, μιας αυτοέκδοσης, αποτέλεσμα ενός επιτυχημένου crowdfunding του δημιουργού.

2015

Η συλλογή τριών ιστοριών ΑΣΤΙΚΟ ΚΕΝΟ (εκδ. Comicdom Press), σε σενάριο Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου και σχέδιο Aldo Shabani, είχε ως θέμα τη συνύπαρξη σε μια κοινωνία που το προοδευτικό και το συντηρητικό είναι ασαφή όσο ποτέ. Το τρισέλιδο που ακολουθεί, προέρχεται από την ιστορία "Μαζική Μεταφορά".

2016

Στο ΕΞΑΡΧΕΙΑ- ΤΟ ΠΙΚΡΟ ΝΕΡΑΝΤΖΙ (εκδ. Χαραμάδα) οι Δημήτρης Μαστώρος (εικονογράφηση) και ο Nicolas Wouters (σενάριο) αποτυπώνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής της έντονα -πολιτικά και κοινωνικά- φορτισμένης γειτονιάς του Κέντρου της Αθήνας.

Η άχρονη αλήθεια

Στο ΑΪΒΑΛΙ (εκδ. Κέδρος), ο Soloup ταξιδεύει από το σήμερα στο παρελθόν και πίσω πάλι στο σήμερα. Η ιστορική μνήμη και οι ανθρώπινες ιστορίες αποτυπώνονται στην Τέχνη, σε αυτή την -χωρίς τέλος- αντιπαράθεση παρόντος και παρελθόντος. Στο τρισέλιδο που ακολουθεί ο δημιουργός-ήρωας του comic, καταγράφει τη συνάντηση του παρόντος με το παρελθόν και της πραγματικής ζωής με την Τέχνη.