Οι διασκευές σε κόμικς των έντεκα κωμωδιών του Αριστοφάνη αποτελούν ένα πολυεπίπεδο και πολυλειτουργικό έργο.Πέρα από την αρχαιογνωστική και ψυχαγωγική λειτουργία – ο κωμικός χαρακτήρας είναι ιδιαίτερα έντονος – τα κόμικς έχουν παράλληλα στόχο να μυήσουν τους νεαρούς, αλλά και τους μεγαλύτερους αναγνώστες, σε ένα ρεαλιστικό και κριτικό τρόπο σκέψης και θέασης της αρχαίας όσο και της σημερινής κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας, μέσα από μια επίκαιρη και έντονα πολιτική διαχείριση των αρχικών έργων. (Απόσπασμα από την διδακτορική διατριβή της Ελένης Καλκάνη με θέμα: ‘’Αρχαία κωμωδία: Οι διασκευές των κωμωδιών του Αριστοφάνη σε κόμικς’’).
Τάσος Αποστολίδης
Αναδρομική Έκθεση
Επιμέλεια: Τάσος Αποστολίδης
(με θερμές ευχαριστίες στην Μαρία Ιωάννα Χριστοφορίδου)
Ο Τάσος Αποστολίδης γεννήθηκε το 1947 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Μαθηματικά και υπηρέτησε, για 42 χρόνια, στη Δευτεροβάθμια Ιδιωτική Εκπαίδευση, από τα οποία τα 36 στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης, ως καθηγητής, διευθυντής και αντιπρόεδρος ακαδημαϊκών θεμάτων.
Το, ίσης περίπου διάρκειας, συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει χρονογραφήματα και ευθυμογραφήματα που δημοσιεύονταν στις δεκαετίες του ΄80 και ’90 σε εφημερίδες και περιοδικά της Θεσσαλονίκης και Αθήνας. Το 1973 κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο με τίτλο ”Ευθυμογραφήματα για κατηφείς”.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 γράφει σενάρια και διασκευάζει σε comics, κλασικά έργα της αρχαιότητας (ΚΩΜΩΔΙΕΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ, ΟΔΥΣΣΕΙΑ, ΑΝΤΙΓΟΝΗ, ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ, ΜΥΘΟΙ ΑΙΣΩΠΟΥ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ) συνεργαζόμενος με σημαντικούς Έλληνες σχεδιαστές.
Από τα 32 βιβλία του, επτά έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, τρία στα Γαλλικά, δύο στα Γερμανικά και δύο στα Τουρκικά και, με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελλάδας, διατίθενται από τα πωλητήρια των Αρχαιολογικών Μουσείων της χώρας, καθώς και από το Μουσείο της Ακρόπολης.
Ειδικά οι διασκευές σε comics των 11 κωμωδιών του Αριστοφάνη, έχουν ξεπεράσει σε πωλήσεις, στην Ελλάδα, το 1.000.000 αντίτυπα, βραβεύτηκαν από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου, παρουσιάστηκαν στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος ”Πολιτισμός 2007-2013” με την παραγωγή ”DHE DUTY OF COMEDY”. Ακόμη η ”Λυσιστράτη” ήταν ένα, από τα 100.000 βιβλία, από όλο τον κόσμο, που δόμησαν τον ”Παρθενώνα των βιβλίων’’, το εμβληματικό αυτό έργο της Μarta Minujin, στο Κάσελ της Γερμανίας.
Από το 2017 συνεργάζεται με τον Αλέκο Παπαδάτο, μεταφέροντας σε graphic novel τη ζωή και το έργο του Αριστοτέλη. Το έργο θα κυκλοφορήσει στα Γαλλικά από τους DARGAUD και στα Ελληνικά από τον ΙΚΑΡΟ, στις αρχές του 2022.
Έγραψε και σκηνοθέτησε θεατρικά έργα και stand-up comedy. Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, της European Federation F.E.R.A, καθώς και της Ιnternational Federation M.E.I.
Διετέλεσε διοργανωτής, επιμελητής ή σύμβουλος εκθέσεων, φεστιβάλ και εκδηλώσεων σχετικών με σκίτσο, γελοιογραφία και κόμικς, ενώ έχει δώσει πλήθος διαλέξεων με αντίστοιχη θεματολογία. Διδάσκει ‘’Τεχνική Γραφής Σεναρίου’’ σε Εργαστήρια Καλών Τεχνών.
Ο εικονογράφος
Ο Γιώργος Ακοκαλίδης σπούδασε Γραφικές Τέχνες στον Α.Τ.Ο - Σχολή Δοξιάδη. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη ως γελοιογράφος, δημιουργός κόμικς και γραφίστας. Από το 1971 συνεργάστηκε ως πολιτικός γελοιογράφος με εφημερίδες της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας. Έχουν εκδοθεί τρία άλμπουμ με γελοιογραφίες του. Εικονογράφησε βιβλία για παιδιά, ενώ ασχολήθηκε και με το διαφημιστικό έντυπο. Φιλοτέχνησε σκηνικά και κοστούμια για θεατρικές παραστάσεις. Έχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις γελοιογραφίας και κόμικς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει αποσπάσει αρκετές διακρίσεις. Από το 2000 διευθύνει εργαστήρι ελευθέρου και γραμμικού σχεδίου στη Θεσσαλονίκη.
Ενώ ο εμφύλιος – Πελοποννησιακός – πόλεμος συνεχιζόταν, εξυπηρετώντας συμφέροντα που πάντα εξυπηρετούν οι πόλεμοι, ο Δικαιόπολης αποφάσισε να συνάψει ιδιωτική ειρήνη με τον εχθρό, μόνο γι΄αυτόν και την οικογένειά του. Παρανοϊκό; Ίσως! Αλλά αν αντιτάξει κάποιος παράνοια στην παράνοια του πολέμου, τότε ίσως προκύψουν θετικά αποτελέσματα.
Κλέωνας ή Αγοράκριτος; Ένας πολιτικός αγώνας ή ένα παιχνίδι πολιτικών που φανερώνει τις σκέψεις, τις αντιδράσεις και τη συμπεριφορά των πολιτών λίγο πριν από…τις εκλογές! Αναφερόμαστε σίγουρα στον 5ο π.Χ. αιώνα;
‘Οσοι ασχολούνταν με τη μόρφωση των νέων στην Αθήνα του 5ου π.Χ. αιώνα, καταπιάνονταν με το βάθος και το πλάτος των ανθρωπιστικών προβλημάτων. Το έργο τους όμως αυτό όχι μόνο ήταν δύσκολο να αναγνωριστεί και να γίνει αποδεκτό, αλλά αντίθετα ήταν εύκολο να παρεξηγηθεί, με δυσάρεστες πολλές φορές συνέπειες.
Ο διαβρωμένος πολιτικός βίος, στα δύσκολα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου, οι συνθήκες απονομής δικαιοσύνης, αλλά και οι δικομανία των Αθηναίων, οδήγησαν έναν τίμιο και αυστηρό δικαστή στην παράνοια. Ο μόνος τρόπος για να σωθεί ήταν να αλλάξει τρόπο σκέψης και συνήθειες ζωής. Πόσο εύκολο όμως ήταν αυτό;
Οι πολλοί, οι απλοί άνθρωποι του λαού, επιθυμούν την ειρήνη γιατί σε κάθε πόλεμο αυτοί πληρώνουν το πιο μεγάλο τίμημα. Τους πολέμους όμως τους αποφασίζουν οι λίγοι αλλά ισχυροί και για τους ίδιους πάντα λόγους: για περισσότερη δόξα ή για περισσότερα χρήματα!...
Τελικά υπάρχει λύση! Όταν κάποιος φτάσει στα όριά του και δεν μπορεί να αντέξει τα προβλήματα της γήινης ζωής, μπορεί να πάει να ζήσει στην πολιτεία των πουλιών, στη Συννεφούπολη! Προϋποθέσεις: Να είναι τίμιος, εργατικός και δημοκράτης. Α, ναι, πρέπει να φάει και κάτι μαγικές ριζούλες για να…βγάλει φτερά!
Τους πολέμους τούς αποφασίζουν οι λίγοι αλλά ισχυροί, με θύματα πάντα τους πολλούς αλλά αδύναμους. Η Λυσιστράτη είχε ένα σχέδιο για την κατάπαυση του πολέμου. Ενός εμφύλιου πολέμου που μόνο κακό έκανε στον τόπο. Μπόρεσε να το εφαρμόσει; Είχε αποτέλεσμα; Κάτι ανάλογο θα βοηθούσε την επικράτηση της ειρήνης στις μέρες μας;
Ένας άντρας εισχωρεί παράνομα στα ‘’Θεσμοφόρια’’ που ήταν μυστικιστικές γιορτές αφιερωμένες στις θεές Δήμητρα και Περσεφόνη και τελούνταν αποκλειστικά από γυναίκες. Έτσι βρίσκεται αντιμέτωπος με την ‘’εσχάτη των ποινών’’! Αυτό όμως είναι άδικο, γιατί ο άντρας αυτός πήγε εκεί για καλό σκοπό: να σώσει τον Ευριπίδη από το μένος των γυναικών που τον θεωρούσαν μισογύνη.
Άραγε, για να σταματήσουν οι πόλεμοι, να σωθεί η Δημοκρατία και να προκόψει γενικά ο κόσμος, χρειάζεται να εκτελέσουμε τις προσταγές ενός σοφού ποιητή που μας προκαλεί δέος ή να ακολουθήσουμε τις συμβουλές ενός γοητευτικού ποιητή που μας ευφραίνει; Πω, πω, τόσα χρόνια τα ίδια διλήμματα!
Οι γυναίκες της Αθήνας, δώδεκα χρόνια μετά το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου, βλέπουν ότι τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά στη διακυβέρνηση της χώρας. Έτσι, με έναν έξυπνο τρόπο, καταλαμβάνουν αυτές την εξουσία! Επαγγέλονται μια κοινωνία κοινοκτημοσύνης, δίκαιη και ειρηνική. Θα πετύχουν άραγε το σκοπό τους;
Αν ο Πλούτος ήταν πράγματι Θεός και προτιμούσε να χαρίζει τα αγαθά του στους σοφούς, στους δίκαιους και στους τίμιους, ο κόσμος θα ήταν καλύτερος. Αρκεί, βέβαια, όλοι αυτοί να έμεναν ίδιοι και μετά!... Γιατί υπάρχει και η άποψη ότι τα πλούτη χαλάνε τους ανθρώπους!
Επτά κωμωδίες μεταφράστηκαν στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και τουρκικά, ενώ και οι 11 πωλούνται ηλεκτρονικά στα ελληνικά και αγγλικά. Με Υπουργική απόφαση, εδώ και πέντε χρόνια, τα βιβλία διατίθενται από τα πωλητήρια των Αρχαιολογικών Μουσείων της χώρας. Οι ξενόγλωσσες εκδόσεις κυκλοφορούν από τους εκδοτικούς οίκους: ΚώΜΟΣ, ENDELECHEIA και ISTOS.
Οι μύθοι του Αισώπου σε πεζό ή ποιητικό λόγο αποτέλεσαν - από τα παλιά χρόνια ως τις μέρες μας - ένα ευχάριστο και ωφέλιμο ανάγνωσμα για τα παιδιά. Διασκευασμένοι σε κόμικς, οι μύθοι αναπτύσσονται με χάρη, χιούμορ, συντομία και σαφήνεια αφού έρχονται σε πλήρη συζυγία με τους ρυθμούς και τις εκφραστικές δυνατότητες της Τέχνης των κόμικς.
Ο εικονογράφος
Ο Κώστας Βουτσάς γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1960 και είναι απόφοιτος της Α.Σχ.Κ.Τεχνών στο τμήμα ζωγραφικής. Διδάσκει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μαθήματα σχεδίου και καλλιτεχνικών, ενώ κατά καιρούς έχει διδάξει σκίτσο, σχέδιο, comics και καρικατούρα σε δημόσιο Ι.Ε.Κ και ιδιωτικά εργαστήρια. Έχει εικονογραφήσει comics, παιδικά, ερευνητικά-επιστημονικά βιβλία, διαφημιστικά έντυπα και παιχνίδια. Έχει εκθέσει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την κατασκευή ξύλινων παιχνιδιών με παραδοσιακό ύφος και θεματολογία.
Η εκπαιδευτική σειρά ΚΑΝΩ ΚΟΜΙΚΣ, έχει ως αντικείμενο την εκπαίδευση των παιδιών στη δημιουργία comics. Σε σχέδια των εικονογράφων Βαγγέλη Αγγελόπουλου, Μάκης Αδαμτζίλογλου, Λίνα Αναστασιάδου, Κώστα Αρώνη, Κώστα Βουτσά, Γιώργου Μπαγανά, Νικόλαου Μυρίτη, Φώτη Πεχλιβανίδη και Ντόρας Τσαρούχα-Θηλυκού, τα παιδιά καλούνται πότε να συμπληρώσουν τα λόγια στα κενά balloons και πότε να σχεδιάσουν με γνώμωνα τα λόγια. Κυκλοφόρησαν τρεις σειρές, η 1η για παιδιά 9-12 ετών, η 2η για παιδιά 11-14 ετών και η 3η για παιδιά 7-10 ετών.
Ο Βούγδουπος δεν ήταν από εκείνους τους ήρωες που κάθονταν με τις ώρες σκεφτικοί μπροστά στα μονοπάτια της Αρετής και της Κακίας, για να αποφασίσουν ποιο από τα δυο θα ακολουθήσουν. Άλλοι σκέφτονταν γι΄ αυτόν, αυτοί που εποφθαλμιούσαν την περιουσία του Ευρυσθέα. Βλέπετε, αυτή τη φορά, ο βασιλιάς, πλήρωνε τους άθλους με το κομμάτι! Η εποχή που οι ήρωες δούλευαν τζάμπα είχε περάσει ανεπιστρεπτί!... Τελικά, όμως, αυτό που αποδείχτηκε ισχυρότερο κίνητρο από το χρήμα, είναι η ίδια η περιπέτεια! Κι από περιπέτειες, οι ήρωές μας, άλλο τίποτα!...
Ο εικονογράφος
Ο Μάκης Αδαμτζίλογλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, σχεδιαστής υφασμάτων, γελοιογράφος και δημιουργός comics. Εκτός από τη σειρά ΟΙ ΑΘΛΟΙ ΤΟΥ ΒΟΥΓΔΟΥΠΟΥ συνεργάστηκε με τον Τάσο Αποστολίδη και στα βιβλιοπαιχνίδια ΚΑΝΩ ΚΟΜΙΚΣ. Έλαβε μέρος σε εκθέσεις γελοιογραφίας και comics.
Η Δροσοσταλίδα, είναι η μόνη γυναίκα στον κόσμο που κατάφερε από βοσκοπούλα να γίνει βασίλισσα μέσα σε…πέντε σελίδες! Καθώς, μάλιστα, μπήκε τόσο ξαφνικά στη ζωή του Ευρυσθέα – και στο κόμικ – έφερε μια γενική αναστάτωση στην αυλή του παλατιού, στην υγεία του βασιλιά και κυρίως στην οικονομία των Μυκηνών. Αλλά η ανόρθωση της οικονομίας μιας χώρας είναι άθλος που δυσκολεύονται να πραγματοποιήσουν ακόμη και ήρωες σαν τον Βούγδουπο! Πόσο μάλλον…
Η αναμέτρηση με το χιλιοειπωμένο – τι πιο κοινότοπο από τον καθηγητή που ερωτεύεται τη φοιτήτριά του – οδήγησε σε μια τεχνική εικονογραφήγησης που ευθύνεται τελικά για τον συναρπαστικό μύθο. Αφήγηση σε τρία επίπεδα: η πραγματική ζωή του ήρωα, οι μνήμες και οι φαντασιώσεις του. Όπου χρειάζεται ζευγαρώνουν η ποίηση με τη μουσική: Άσμα Ασμάτων, Μανόλης Αναγνωστάκης, Μίκης Θεοδωράκης και Διονύσης Σαββόπουλος.
H εικονογράφος
Η Μαρία-Ηλέκτρα Ζογλοπίτου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1970. Σπούδασε στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και έκανε μεταπτυχιακά στην Ιστορία της Τέχνης. Από πολύ μικρή ηλικία ξεχώρισε το μοναδικό της ταλέντο στο χώρο των Eικαστικών Τεχνών, τη ζωγραφική, το σχέδιο και τα comics. Έλαβε μέρος σε εκθέσεις comics στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συνεργάστηκε με το περιοδικό ΕΨΙΛΟΝ της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ, όπως και με διάφορα underground fanzine, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με θεατρικά σκηνικά, αφίσες, εικονογραφήσεις βιβλίων και εξώφυλλα δίσκων. Τον Ιούλιο του 1997, χρονιά που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 9η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Μεσογείου στο Τορίνο, η Μαρία -Ηλέκτρα, έφυγε για πάντα από κοντά μας. Στα προσωπικά της άλμπουμ ανήκουν το ΧΑΜΕΝΟ ΦΑΣΜΑ και το PRODUCTS OF LOVE AND CHAOS.
Η πολύ ενδιαφέρουσα, τρυφερή ιστορία της Λυδίας και του Καλλία, είναι τελικά η αφορμή για να ζήσουμε από κοντά την 87η Ολυμπιάδα του 432 π.Χ. Θα ξεναγηθούμε στην Ήλιδα, την διοργανώτρια πόλη των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως και στην Ιερή Άλτη της Ολυμπίας με τα σπουδαία οικοδομήματα (Ναοί Ήρας, Δία, Θησαυροί, Πρυτανείο, Βουλευτήριο κλπ) Θα μάθουμε την ιστορία των αγώνων και θα παρακολουθήσουμε τις θρησκευτικές τελετές και τις παράλληλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Θα μιλήσουμε με τον Φειδία, τον Σωκράτη, τον Ευριπίδη, και θα κατανοήσουμε περισσότερο αυτό που λέγεται ‘’Ολυμπιακό Πνεύμα’’ και θα νιώσουμε άλλη μια φορά υπερήφανοι που η ιδέα του Ολυμπισμού γεννήθηκε στον τόπο μας.
O εικονογράφος
Ο Νάσος Βακάλης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα του ‘’Film and Video’’ του Pratt Institute στη Ν. Υόρκη και πήρε το B.F.A στις Καλές Τέχνες και στο κινούμενο σχέδιο από το California Institute of the Arts, στη Βαλένθια της Καλιφόρνιας, όπου αργότερα και δίδαξε κινούμενο σχέδιο. Συνεργάστηκε με πολλές εταιρείες παραγωγής κινουμένων σχεδίων στην Αμερική και Ευρώπη, ως υπεύθυνος του σχεδιασμού και της κίνησης πρωταγωνιστικών χαρακτήρων. Ασχολήθηκε με διαφήμιση και comics.
Η άπνοια έχει ακινητοποιήσει στην Αυλίδα τα χίλια πλοία των Ελλήνων. Η υπομονή των στρατιωτών αρχίζει να εξαντλείται. Τα λόγια του μάντη Κάλχα αμείλικτα: ‘’Δε θα φυσήξουν ούριοι άνεμοι, αν δεν θυσιαστεί η Ιφιγένεια’’. Ο Αγαμέμνονας, αρχιστράτηγος και πατέρας, αντιμετωπίζει το φοβερό δίλημμα. Πρέπει όμως να πάρει μια απόφαση.
Ο εικονογράφος
Ο Γιώργος Τραγάκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε γραφιστική και διακόσμηση. Αυτοδίδακτος στην εικονογράφηση και τα comics, δημοσίευσε το πρώτο του comic στο περιοδικό ΒΑΒΕΛ το 1985. Εργάστηκε για μια τριετία στην Αθήνα ως art director, εικονογράφος και αρθρογράφος στο κινηματογραφικό περιοδικό CΙΝΕ 7. Επέστρεψε, από επιλογή του, στη Θεσσαλονίκη, όπου σχεδίαζε εξώφυλλα δίσκων, βιβλίων και αφίσες συναυλιών. Συμμετείχε στις εκθέσεις comics του Μύλου και στην πρώτη Πανελλήνια στο Γκάζι. Συνεργάστηκε με το ένθετο περιοδικό ΕΠΙΛΟΓΕΣ της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και το 2001 εκδόθηκε το comic του ASTROBOY & SKYLEGS. Δημοσίευε πειραματικά comics στο fanzine RED DoT COMIX, ενώ ακολούθησαν το δεύτερο μέρος του AstroBoy, αλλά και δημοσιεύσεις μικρών κόμικς στο ένθετο περιοδικό ‘’9’’ της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ. Το 2016, με πρόταση του Ιδρύματος ‘’Ρόζα Λούξεμπουργκ’’, εικονογράφησε τη συνέντευξη ενός Σύριου πρόσφυγα που μεταφράστηκε σε πέντε γλώσσες. Το 2019 εκδόθηκε το άλμπουμ ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ που, εκτός από δικά του comics, περιέχει comics-διασκευές σε κείμενα του Α. Μπρετόν, Γ. Μπάροουζ, Τζ. Τζόυς, Φ. Κάφκα, Ε. Γονατά, Κ. Καρυωτάκη και Ν. Λαπαθιώτη, μαζί με μια πινακοθήκη 29 ζωγραφικών έργων.
Ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης, παιδιά του Οιδίποδα, αλληλοσκοτώνονται σε μονομαχία, καθώς ο πρώτος υπερασπιζόταν την πατρίδα του, ενώ ο δεύτερος είχε στραφεί εναντίον της. Η Αντιγόνη, υπακούοντας στους άγραφους θεϊκούς νόμους και καθοδηγούμενη από αδελφική αγάπη, παραβαίνει τη διαταγή του βασιλιά Κρέοντα και θάβει το σώμα του Πολυνείκη. Έτσι βρίσκεται αντιμέτωπη με την ποινή του θανάτου. Οι πολίτες της Θήβας, ο μάντης Τειρεσίας, αλλά και ο Αίμονας, ο γιος του Κρέοντα, προσπαθούν να πείσουν τον βασιλιά να αναθεωρήσει τις αποφάσεις του…
Ο εικονογράφος
Ο Κώστας Αρώνης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στην Πολυτεχνική Σχολή του Α.Π.Θ. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη και στην Βέροια ως αρχιτέκτων, ζωγράφος, σκηνογράφος, σκιτσογράφος και εκπαιδευτικός, παραδίδοντας μαθήματα εικαστικών στα δύο εργαστήριά του. Έργα του ζωγραφικής και comics, έχουν εκτεθεί σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Περισσότερες από 45 ιστορίες comics, έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ως σκηνογράφος συνεργάζεται με το ΚΘΒΕ και συμμετείχε στις Bienalle της Θεσσαλονίκης και της Ρώμης. Έργα του εκτίθενται στην πτέρυγα Βαλκάνιων καλλιτεχνών στην Εθνική Πινακοθήκη της Σόφιας, σε κρατικές, δημοτικές και ιδιωτικές συλλογές, καθώς και στο διαδίκτυο. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Έκανε εικονογραφήσεις για περιοδικά και βιβλία συνεργαζόμενος με Έλληνες και ξένους εκδότες. Επί 8 έτη διετέλεσε Διευθυντής Ακαδημαϊκής Ποιότητας και παράλληλα δίδαξε στη Σχολή ΑΚΤΟ Θεσσαλονίκης. Είναι μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βόρειας Ελλάδας και μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Εκδόθηκαν δύο βιβλία του με διηγήματα από τις εκδόσεις ΙΑΝΟΣ (2001 & 2005), ενώ το 2010 εκδόθηκε το τρίτο βιβλίο του από τις εκδόσεις ΓΡΑΦΗΜΑ.
Τα Ομηρικά έπη έχουν εμπνεύσει – κατά καιρούς – διάφορους δημιουργούς κι έτυχαν έτσι πολλών αποδόσεων, διασκευών, αναπλάσεων, σε διάφορες μορφές Τέχνης. Η Οδύσσεια κινείται ανάμεσα στον πραγματικό κόσμο της εποχής του Ομήρου και τον φανταστικό κόσμο της εποχής του Τρωικού πολέμου. Η εικονογραφήγηση (graphic novel) είναι η κατεξοχήν Τέχνη που έχει τη δυνατότητα να απεικονίσει τους δύο αυτούς κόσμους παράλληλα, ικανοποιώντας ψυχαγωγικούς και εκπαιδευτικούς στόχους. Οι ραψωδίες αποδίδονται πιστά. Ο λόγος, παρά το πλούσιο λεξιλόγιο, είναι απλός, κρατάει ωστόσο έναν αφηγηματικό ρυθμό σε ανάμνηση του μέτρου του πρωτότυπου έπους. Μικρά κείμενα, στο τέλος του βιβλίου, δίνουν χρήσιμες ειδικές πληροφορίες για τον Όμηρο και τον Οδυσσέα, αλλά και γενικές για την εποχή της Οδύσσειας.
Πέρασαν δέκα χρόνια από τότε που τελείωσε ο Τρωικός πόλεμος κι ο Οδυσσέας, ο βασιλιάς της Ιθάκης, δεν έχει ακόμη επιστρέψει στο νησί του. Οι δικοί του όμως έχουν κι άλλους λόγους να ανησυχούν, καθώς επίδοξοι ‘’μνηστήρες’’ έχουν εγκατασταθεί στο παλάτι, κατασπαταλούν την περιουσία του βασιλιά και πιέζουν τη γυναίκα του, την Πηνελόπη, να διαλέξει κάποιον από αυτούς για σύζυγο. Ο Τηλέμαχος, ο γιος του Οδυσσέα, ταξιδεύει στην Πύλο και στη Σπάρτη, για να μάθει αν ο πατέρας του ζει…
Η νύμφη Καλυψώ, υπακούοντας στην εντολή του Δία, επιτρέπει στον Οδυσσέα – ύστερα από επτά χρόνια που τον κρατούσε στο νησί της – να επιστρέψει στην Ιθάκη. Το ταξίδι δεν είναι ανώδυνο: ο Οδυσσέας ναυαγεί και φτάνει, ύστερα από απίστευτες ταλαιπωρίες, στο φιλόξενο νησί των Φαιάκων. Εκεί τον περιθάλπει η Ναυσικά, κόρη του βασιλιά Αλκίνοου, ο οποίος και του υπόσχεται βοήθεια για να γυρίσει στην πατρίδα του.
Ο Αλκίνοος, ο βασιλιάς των Φαιάκων, που φιλοξενεί τον Οδυσσέα στο παλάτι του, υπόσχεται να τον βοηθήσει να γυρίσει στην πατρίδα του την Ιθάκη. Του ζητάει, όμως, να του διηγηθεί τις δεκάχρονες περιπέτειες που είχε στο ταξίδι του γυρισμού του από την Τροία. Ο Οδυσσέας το κάνει πρόθυμα. Συναρπαστικές ιστορίες διαδέχονται η μία την άλλη: Κίκονες, Λωτοφάγοι, Κύκλωπες, ο Αίολος με τον ασκό του, Λαιστρυγόνες, η μάγισσα Κίρκη…
Με την κάθοδο στον Άδη, το πέρασμα των στενών ανάμεσα στη Σκύλα και στη Χάρυβδη και τον όλεθρο που ακολούθησε την επίσκεψη στη Θρινακία, όπου έβοσκαν τα κοπάδια του Ήλιου, ο Οδυσσέας ολοκληρώνει τη διήγηση των περιπετειών του, που του ζήτησε ο βασιλιάς Αλκίνοος. Έτσι την επομένη, μ΄ένα πλοίο των Φαιάκων ο Οδυσσέας επιστρέφει, ύστερα από είκοσι χρόνια, στην Ιθάκη. Εκεί τον περιμένουν πολλά βάσανα, αλλά και μια ευχάριστη έκπληξη!...
Με παραίνεση της Αθηνάς ο Οδυσσέας αποκαλύπτεται στον Τηλέμαχο. Κανείς άλλος όμως δεν ξέρει την αλήθεια. Ούτε ο Εύμαιος, ο έμπιστος χοιροβοσκός που τους φιλοξενεί στην καλύβα του, ούτε η Πηνελόπη που καλοδέχεται αργότερα στο παλάτι τον μεταμφιεσμένο σε γέρο ζητιάνο άντρα της. Πατέρας και γιος τώρα σχεδιάζουν πώς να απαλλαγούν από τους μνηστήρες.
Κανένας από τους μνηστήρες δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στη δοκιμασία του τόξου που η Πηνελόπη έθεσε ως όρο για να επιλέξει σύζυγο. Άλλωστε, για όσα κακά έκαναν αυτοί, η ώρα της εκδίκησης πλησίαζε! Ο Οδυσσέας αναζητώντας, πέρα από τον Τηλέμαχο, βοηθούς, φανερώνεται στους έμπιστους Εύμαιο και Φιλοίτιο… Το εγχείρημα πετυχαίνει: οι μνηστήρες αφανίζονται. Η Πηνελόπη αναγνωρίζει τον Οδυσσέα! Την ευτυχία τους όμως σκιάζει η πιθανή αντεκδίκηση των συγγενών των μνηστήρων…
Η αγγλόφωνη έκδοση της Οδύσσειας σε graphic novel, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
Οι σειρές των διαδραστικών βιβλίων ΠΑΙΖΩ ΜΕ ΤΑ ΚΟΜΙΚΣ και ΚΑΝΩ ΚΟΜΙΚΣ χαρακτηρίστηκαν ως ψυχαγωγικά γυμνάσματα φαντασίας, παρατηρητικότητας, γραφής και ζωγραφικής. Πέρα της ατομικής χρήσης, τα βιβλία, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σαν ομαδικά εκπαιδευτικά παιχνίδια στην τάξη ή στην παρέα όπου, εκτός της άμιλλας, συμβάλλουν στην ανάπτυξη της πρωτοβουλίας και της αυτοπεποίθησης των παικτών. Η άμεση και με ενεργό τρόπο, επέμβαση των παιδιών στο βιβλίο (κολλώντας αυτοκόλλητους διαλόγους ή γράφοντας δικούς του, χρωματίζοντας ή ζωγραφίζοντας τις εικόνες) τα εξοικειώνει με αυτό και τους δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψουν ικανότητές τους άξιες να καλλιεργηθούν στο μέλλον.
Συνέντευξη με τον Τάσο Αποστολίδη
Παρουσίαση: Θάνος Φιλάνης, Σκηνοθεσία: Δημήτρης Φιλάνης